24 Haziran 2012 Pazar

Bu, bu... Nedir bu?..

 
 
 
Bir tür hamurlu kızartma gibi görünüyor ama, aslında hamursuz bu... Musevî cemaatinin en önemli dinî bayramlarından olan ''Hamursuz'' yani ''Pesah'' zamanında bilhassa yapılan birşey. Orijinal adı ''Bimuelos de Matsa'' ama kısaca ''bimuelos'' deniyor. Pudra şekerine batırılarak ya da bal-şerbet eşliğinde tatlı niyetine yenmesi adetten. Lâkin; ben şöyle güzel bir beyaz peynirle, yanında domatesle nefis bir kahvaltılık da olabileceğine kanâat getirdim, bir tanesini geleneğe uyarak pudra şekerli yedim ama gerisi domates-peynirle geldi, doğrusu her iki şekilde de pek lezzetliydi. Ne ki; ''bimuelos'' yapabilmek için öyle her yerde ve her zaman bulunması mümkün olmayan bir malzemeye ihtiyaç var. Tarifine bakarsanız anlayacaksınız. Bu malzemeden evde bir miktar vardı, İstanbul'da yaşadığım zamanlardan beri bilir ve severdim zaten (korkmayın canım, hamursuz ekmeği yiyebilmek için din değiştirmenize gerek yok, isteyen herkes yiyebilir) ama bu şekilde kullanıldığından habersizdim, öyle kuru kuru yerdim. Bu İstanbul ziyaretimde ''bimuelos'' yapmayı öğrenince, döner-dönmez hemen uygulamaya karar verdim. Kıvamını tutturma konusundan pek emin değildim ama, ilk kez deniyor olmama rağmen mükemmel oldu. Hâttâ konu-komşuya bile dağıttım, yiyen bayıldı:) Özel gözlü tavam yoktu, bu nedenle normal tavada, malzemeyi kepçeyle dikkatli bir şekilde dökerek pişirdim, netice gayet başarılıydı. Taze taze, sıcakken yenmesi tavsiye ediliyor ama, biraz beklemişi de hiç fena değil. Eğer bir şekilde ''matsa'' denen  bu özel  ''hamursuz ekmeği''nden  bulabilirseniz muhakkak deneyin derim, eminim tadını seveceksiniz. Bunun bildiğimiz ekmek gibi olmadığını, daha ziyade diyet bisküvilerine benzediğini de ekleyeyim. Gayet kuru ve kıtır birşey bu, mayasız olduğundan kabarık ve yumuşak olması da olanaksız zaten. İstanbul'da bulunuyordu, kutuyla alıp uzun müddet saklayabiliyordum ama başka yerleri bilemem. Bildiğim birşey varsa, kızartma düşkünü biri olmamama rağmen, bundan böyle hamursuz ekmeğini ''bimuelos'' laşmış halinden başka şekilde yemem:) Pek sevdim seni, mutfağıma hoşgeldin ''Bimuelos de Matsa''... 
Matsa aha da bu yukarıda gördüğünüz şeydir, yağsız-tuzsuz-mayasız, kraker gibi birşey yani. Unu da var, İstanbul'da bulunabiliyor. Yalın haliyle uygun bir diyet malzemesi olabilir tabii ama ''bimuelos''un öyle olduğu konusunda garanti veremem:) Aslında evde de yapılabilir icabında. Matsalarım tükenince deneyeyim hele bunu da...

2 yorum:

Bir Bilen Batos dedi ki...

"Yiyen bayıldı"ysa o evden de taşınman yakındır sevgili arkadaşım...

Handan Demiralp dedi ki...

:)Doğrusu buna hiç niyetim yok Batos'cuğum, hepimiz herşeyden ve birbirimizden fazlasıyla hoşnutuz zira, şükürler OLsun. Benim elimdeki yemek kitabından etsiz olan bütün tarifler pişirilip komşulara tattırılana kadar aynen devam:) Yaşasın Sefarad Yemekleri diyoruz, kucaklıyoruz...