24 Mayıs 2010 Pazartesi

Gelenekten geleceğe...

Chinchón köyünün ana meydanı, yani ''Plaza Mayor'' aynı zamanda boğa güreşlerinde arena olarak da kullanılıyormuş. Normal zamanlarda köy halkının alışveriş ve buluşma mekânı olan bu meydan yuvarlak formda, geniş dairenin kenar tabanındaki aralıklı delikler dikkatimi çekince sordum. Bu deliklere ahşap paneller yerleştiriliyor ve meydan bu şekilde kapatılarak arenaya dönüştürülüyormuş. Hani kafası iyice kızdırılmış boğalar halkın arasına dalıp milletin tozunu bir güzel silkelemesin diye! Bana göre gayet gereksiz bir tasarım tabii ama İspanyollar için bu mesele önemli, beni bağlamıyor, zira ben her zaman boğalardan yanayım. Bu vesile ile, sonu gelmeyen suallerimi sabırla cevaplayan gönüllü rehberimiz sevgili Bülent Kükürtçü'ye de şükranlarımı sunarım...

Abimiz köyün meşhur matadorlarındanmış vaktiyle, bu meydanda son güreştiği boğa tarafından şişlenerek  ''Matadorlar Cenneti''ne yollanmış. Kendisi  ölmüş yani ama köy halkı anısını öldürmek istememiş, adını ve hikâyesini duvara bu şekilde mühürlemiş. Eh be kardeşim, kendine başka bir meslek seçeydin ya, fırıncı, çiftçi, demirci, hasırcı falan olaydın güzelim köy yerinde, huzurlu, sakin, mutlu mesut yaşlanaydın, torun-torba sahibi olaydın! Hızlı yaşayıp genç ölmüşün, cesedin yakışıklı mıydı bari?!! Yazık olmamış mı yani şimdi genç ömrüne? Tövbe tövbe!..

                                          

Chinchón köyünün unlu mamûlleri de gayet meşhurmuş, taze sütle yaptıkları kurabiyeler, çörekler ve köy ekmekleri kapış kapış gidiyor. Fırınların sade ve mütevazı vitrinleri hoşuma gitti. Az şekerli, limonlu, yumuşacık taze çörekler de doğrusu hiç fena değildi...

Aha da bu makineyi hayatımda ilk defa gördüm, bizdeki AVM'lerin bir türevi olan Xanadu'nun girişindeydi. ''Taze çiçek otomatı'' imiş bu efendim, özel soğutma sistemi olan bu aletin içinde buket halde taze çiçekler bulunuyor, paran kadar konuşuyorsun, deliğe euroları atıyorsun, seçtiğin çiçek buketi pat diye geliyor, üzerinde su damlaları bile mevcut, taptaze halde. Fiyatlar da ülkem çiçekçilerindeki fiyat ortalamasının yarısı kadar, şaştım kaldım! 18 tane gonca gülden oluşan koca buket 18 euroya satılıyor, tanesi 1 eurodan İspanyol gülü yani, vay anasını sayın seyirciler! Bizde bu otomatın yerini cadde girişlerinde, hastane önlerinde konuşlanan Roman vatandaşlar tutuyor ya, onlardan en sıkı pazarlıkla bile bu fiyata ve bu görünüşte çiçek almanız imkânsızdır hocam!Özellikle sevgilisiyle buluşmaya gelenlerin derhal ve de ucuz yollu imdadına yetişen bu otomatı takdirle selâmladım, iyi fikir, hoş uygulama, değil mi yani efendim?..

Hiç yorum yok: