6 Haziran 2013 Perşembe

Hayatım mesajımdır...


Yeni Delhi'de bulunan Gandhi Smriti/Birla House, Hindistan'ın ve dünyanın unutulmaz liderlerinden Mohandas Karamchand Gandhi'nin hayatının son günlerini geçirdiği ve suikaste uğrayarak sonsuzluğa uçtuğu yer. Burada dünyanın en başarılı interaktif müzelerinden biri var aynı zamanda, gerçek bir tasarım harikası sayılan bu müzenin bir galerisinde karşımıza Gandhi ve her ikisi de henüz 13 yaşındayken evlendiği eşi Kasturba Makhanji çıktı. Ellerimizi göğsümüz üzerinde birleştirerek ''namaste'' dedik ve selâmladık onları...

Hayatını dünya barışına, insanlığın refahına ve şiddetsizliğe adamış bu büyük insanın 78 yaşında, silahlı bir saldırı sonucu ölmüş olmasına insan inanamıyor hakikaten! O'nun kaldığı evden son kez çıkıp, torunlarının koluna girmiş şekilde yürüyerek katettiği yolda, adımlarını takip ederek yürümek ve saldırıya uğrayarak öldüğü yere ulaşmak... Benim için unutulmaz bir deneyimdi, Hindistan seyahâtimin en önemli ve etkileyici ziyaretlerinden biriydi. Bu mekândaki enerji halen Gandhi'nin karakteri gibi; sakin, huzur dolu ve çok derin. Hayatının son bulduğu bu yerde hâlâ dolaşıyor sanki, olan-biteni çoktan affetmiş şekilde ve gülümseyerek...

Çok fazla özlü sözü var ama, ben en çok bunu seviyorum. Tersini de söylemiş aslında, lâkin tüm dünya bu şekliyle bilir: ''Hayatım mesajımdır... (Ve mesajım da hayatımdır.)''
Bu kadar net, sade, açık bir ifadeyle özetlemiş yani. Bilhassa ülkemin içinde çalkalandığı şu günlerde çok sık anıyorum Gandhi'yi, yalnız da değilmişim meğer, benden başka hatırlayanlar da varmış, ne güzel:) Onurlu ve şiddetsiz bir direnişin sembolü olan bu incecik, zayıf adamdan alınacak ne çok ders var, hâlâ... Gandhi Smriti/Birla House videoları YouTube'a yüklenmekte, tamamlanınca ekleyeceğim. Ondan önce, benim basamağa ayağımın takılışıyla sarsıntılı bir şekilde ara verilen ''Hümayûn Türbesi''nin 2. bölümünü  tamamlayalım derim. Tamamen şiddetsiz bir sivil mücadele nasıl olurmuş, öğrenmek için buraya da bakabilirsiniz. Selâm OLsun bu örnek insana, yeniden ve daima...

(Gandhi'nin son kez yürüdüğü yoldan öldürüldüğü yere doğru, buradan lûtfen, buyrun...)

Hiç yorum yok: